AZMA D'LUVERS. Powered by Blogger.

Dengar-dengarkan...

Tuesday, November 2

BUKIT JALIL!!

feww...~
dr hari ke hari tnggu mase nk update blog ni.
hari ni baru la free sket.
huhu.
maklumlah org bz kan.
first skali 4 sure lah aku nk cerita perjalanan sepanjang mase berkempen dan mase perlawanan Piala Malaysia 2010 di antara N9(HOBIN JANG HOBIN) dan KELANTAN(GOMO KELATE GOMO)

Alkisah bermula pada jam 10pg pd hari JUMAAT aku dan rakan seperjuangan CT HAJR memulakan perjalanan kami ke BUKIT JALIL.

dr KTM NILAI-KL SENTRAL.
breakfast nasi lemak di food court kl sentral.
kemudian menaiki tren ke HANG TUAH.
berhenti di CHAN SOW LIN utk pertukaran tren ke SRI PETALING dan barulah kami tiba di destinasi kami iaitu di BUKIT JALIL.
setibanya kami di sana,kami hanya nmpak satu warna je.
huhu. warna MERAH.
hari JUMAAT je kite da blh nmpk lautan merah,belum hari sabtu lagi kan?
sampai je kt BUKIT JALIL,kami pun makan,rehat dan merewang2 di gerai2 yg telah dibuka sejak hari KHAMIS lagi.wah..semangat betul mereka ni.huhu..
cerita hari JUMAAT kami x best.sbb org x ramai lagi macam hari SABTU.
tp sempat la kami kenal dgn UNCLE MUSTAFA.kakak cafe.and mak cik yg jual jersey kelantan tu.
malam tu kami...teettt
hehe..x boleh cerita.sensored!
huhu
Kite terus je la g hari sabtu eh?hihi
pada hari SABTU tu,seawal jam 5pg kami da bangun dah..sbb ingat nk dok depan sekali kt depan kaunter tiket tu.lepas je subuh kami terus keluar.
ingtkan dpt jadi yg first..tapi...??
penyokong fanatik KELANTAN ni dah berkampung kt situ sejak awal pagi lagi!
mmg kami betul2 teruja kot.
tp nmpk kan?syhh...(SUBUH kt mne abe?)hihi
mngkin diorg qada` kot.
ish xtaula nk ckp pasal ni.hehe
ape yg pasti kami x lah jadi mangse beratur di tempat paling belakang.
huhu.agak depan la jugak dr yg lain.
boleh kire kot berapa je org n9.
majoriti KELANTAN.
mmg diorg pulun habis la tiket2 kt stadium tu.huhu.
nk cite rentetan peristiwa hari tu mmg bnyk sgt.pahit,manis,masam,payau.sume ade.
sampai satu tahap ase cam da xde rase dah.huhu
yg best tu..ore kelare ni baik jugo,nmpak kito ore tino ni..dio suh bagi dlu la tiket ke kito ni.
tp dio tok tahu.beli tiket 17. limit 4 jah sorg.huhu.

syhh..diam2 suda.abe2 jange maroh.pialo dapak doh.hihi
lepas je beli tiket.aku ngn jaja dh penat sgt.so,kitorg pun tido la kt tempat persinggahan kitorg tu.best,sejuk je...berangin.sbb hujan lebat.
bangun je tido pukul 12 tu kitorang pun g lah mandi.dah mandi da siap2.(aku dgn smgt dah siap pakai baju n9.da siap g cat muke sume2.)

dan2 bateri fon aku plak habis.xde bateri susah plak.sepupu,pak cik,sanak saudara aku punya tiket ade kt aku.nnt cmne nk set nk jumpe kt ne kan?
so aku pun dibantu oleh seorg makcik ni g la caz fon kt kedai mak cik kelate ni.
mujur makcik tu bagi tumpang caz walaupun aku berbju kuning.hihi
faham2 lah kt kedai tu penuh budak2 kelantan.kirenye port yg aku duduk tggu fon aku habis caz tu mmg tmpat diorang ni berkumpul.
tp ALHAMDULILLAH.
xde ape2pu yg berlaku.
yg pandang2 sinis tu adelaa.
tp x hiraukan pun.huk3
dalam pd tu ade jugak lah abe2 kelate ni yg tego2.tp ok je diorg..sempoi..
bereh deh.hihi

tp wa cakap sama lu mmg semngat keBOLAan diorg ni tggi giler.bayangkan ade beberapa org manusia je yg pakai kuning.
yg lain MERAH belako!
mmg lautan MERAH la hari tu.
tp aku ni da mmg jenis gile.time tu la nk wt keje gile.
di tgh2 lautan merah.tgh diorg bergomo kelate gomo tu.
aku pn menyelinap,dan....
terus dak2 ni nganjing aku!!
haha.malu kot.kurang asam..tp bkn buat ape pun..diorg HOBIN kan aku je.huhu.
pengalaman beb!
hihi.so,mmg havoc gile hari tu.dan aku sempat jugak lah bergambar dgn abe2 yg dok nganjing aku td ni.:)
dan smpailah ke dlm stadium alkisahnye....
N9 tumpas di tgn KELATE dgn jaringan gol 2-1...
ape2pun,aku tetap support SKUAD RUSA!
HOBIN JANG HOBIN!!

korang ingat da habis?
belum ag k...
t0 be continue..
huhu...
daa..

Tuesday, September 21

HATI YANG PILU..

salam dan selamat pagi...hari ini ada satu kisah yg amat sedih ingin dikongsi....hati yg amat pilu....sgt sedih dan menusuk ke dalam jiwa ni....DIA insan yg amat aku CINTA....DIA x pernah hilang dlm ingatan aku walaupun sesaat....walaupun kini DIA milik orang....tp,aku masih menyemai sisa baja cinta dalam taman yg pernah kami ukirkan CINTA kami di sana....aku terputus hubungan dgn DIA....aku x boleh lagi menghubungi DIA....ttpi,kami masih berhubung tnpa pengetahuan sesiapa...walaupun kami berhubung hanya sebulan sekali...sekurang2nya terubat rindu di hati....tapi,aku SEDIH!..dr semalam aku rasakan seperti ada sesuatu yg x kena....hati aku gundah,resah dan gelisah....oh Tuhan,,pagi ini baru ku tahu....DIA da BLOCK aku dlm friend list FB nya....aduuhhhh!!sadisnya rasa hati............!!aku tahu DIA marahkan aku sbb aku mengungkit kisah DIA dan SI DIA ....aku cuma x mahu jadi BODOH....menCINTAI org yg bakal menjadi hak org lain...bakal menjadi seorang SUAMI...bakal menjadi AYAH kpd anak2nya....tp,,aku x mampu lari dr MENYAYANGI DIA!!!dah hampir setahun aku cuba lupakan....tp perasaan ini x mmpu aku halang....walaupun aku mencuba utk menyayangi org lain..tp x sama sprtimana aku SAYANG dan CINTAKAN dia....tp hari ini,,mungkin sudah tiba masa,saat dan detiknya utk aku LUPAKAN,TINGGALKAN dan KUBURKAN sgla rasa dan perasaan,segala kenangan antara AKU dan DIA..biarlah aku sendiri yg meRACUNI taman CINTA kami walaupun aku telah berjanji utk menyemai benih CINTA itu hngga ke mati...aku hanya insan biasa..x mahu lagi hidup dlm kebodohan sendiri...aku perlu sedar....SEDAR!...ya..aku perlu SEDAR yg DIA bukan JODOH aku dan hari ini aku serahkan segala rasa CINTA ini buat MU YA ALLAH....dan DIA lah YG MAHA MENGETAHUI....semoga aku bertemu dgn SYURGA CINTA ku kelak...InsyaAllah....MR.AAA....kini,,aku tamatkan kisah kita
...1...2...3...
~~sekian~~

Monday, September 6

KEKECEWAAN....

kekecewaan adalah lumrah dalam percintaan....x kiralah cinta sejati atau cinta monyet..kecewa mesti kita rase sakit dan peritnye..lebih2 lagi bila kita dah terlalu menyintai dan menyayangi sesorg itu...tp x mengapa...kadang ALLAH temukan kita dgn org yg salah tu pasti ade hikmahnye kan?:)
x kirelah ape jua yg mndatang sekalipun,kite harus tabah dan sabar...x sabar rasenye utk merasai CINTA yg sbnr...yg kekal abadi...iaitu CINTA dr ALLAH...sume org mgharap yg terbaik bukan?
jadi bila ALLAH da duga kite ni kite sbg hambaNya kenalah tabah dan sabar...lagi2 dlm bulan puasa ni...bagi aku kekecewaan tu dah xde makne lagi...biarlah seorg yg pergi...tp ALLAH akan beri kite Insan yg sebenar yg akan jadi hak milik kita kan?rasenye aku x perlu berharap pada org yg x sudi....lagipun biarlah org yg kita sayang tu bahagia dgn pasangan pilihannya..kerana kebahagiaan kita adalah kebahagiaan org yg kita CINTA....:)
so,xde ape yg nak cakap lagi..hari ni aku kecewa melihat dia dgn insan lain...tp aku tahu di hadapan aku masih ada insan yg menanti....:)
SALAM TERKAHIR RAMADHAN dan SALAM LEBARAN...:)

Tuesday, August 31

KENAPA ALLAH TEMUKAN KITA DENGAN ORANG YG SALAH??



Memang sakit bila cinta yg kita dambakan selama ini tak dihargai oleh insan yg bernama kekasih,apatah lagi kita dibuang begitu saja... tapi,itulah juga petanda terbaik untuk diri dan kehidupan kita pada masa akan datang.

1. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya apabila kita bertemu jodoh yg sebenar,masih ada rasa syukur kita pada ketentuanNYA.

2. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat menjadi penilai yg baik.

3. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa kita hanyalah makhluk yg sentiasa mengharapkan pertolongan ALLAH.

4. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat KASIH SAYANG YANG TERBAIK,KHAS UNTUK DIRI KITA.

5. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa ALLAH MAHA PEMURAH & PENYAYANG kerana mengingatkan kita bahawa dia bukanlah pilihan yg hebat untuk kita dan kehidupan kita pada masa depan...

6. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat mengutip pengalaman yg tak semua orang berpeluang untuk mengalaminya.

7. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita jadi MANUSIA YG HEBAT JIWANYA.

8. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita lebih faham bahawa CINTA YG TERBAIK HANYA ADA BERSAMA ALLAH.

9. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita LEBIH MENGENALI KEHIDUPAN YG TAK SELAMANYA KEKAL.

Wahai sahabat yg kecewa,menderita dan sengsara kerana cinta, fahamilah bahawa kehidupan kita makin sampai ke penghujungnya.

Hari esok pun kita sendiri tak pasti samada menjadi milik kita. Gapailah keredhaan ALLAH dengan melaksanakan suruhanNYA, dan meninggalkan laranganNYA..

PERCAYALAH sesungguhnya ALLAH malu untuk menolak permintaan hambaNYA yg menadah tangan meminta dengan penuh pengharapan HANYA kepadaNYA..

~ALLAH knows BESt!~♥

MUHASABAH CINTA...!!

Wahai... Pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Kupasrahkan semua padaMu
Tuhan...
Baru ku sadarIndah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini kuharapkan cintaMu

Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit kurasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya ilahi....Muhasabah cintaku...
Tuhan... Kuatkan aku
Lindungikuridari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku denganMu

Sunday, August 29

::L .I. F. E::

SALAM...
huhu..penatnye badan hari ni..maklumlah 2 hari ni buat ADVENTURE dgn Meen,Wani,Ainul and Mira..mengulangi SEJARAH sprt last sem2 lepas...hihi...destinasi??KLIA la..mane lagi...mengimbau kenangan silam lah kat sane ... mcm movie MY GIRL tu ... hihi ... lawak2 .. "G0ng Chan vs Y00 Rin" ... pastu Mr.F vs Mrs.M ... pastu Mr.H vs Mrs.W pulak ... Mr.Nurdin VS Mrs.Azma x taulah bile pulak kan...hehe...tggu DIA pulang Sabah nntilah pulak .. kui3 .. ermm..mesti korang x faham kan?..mmg x b0leh pun faham sbb ni SECRET..hihi
Setelah bertapak di KLIA selama satu malam,maka pulanglah aku dan kalian ke "sec0nd h0use" aku dan kalian tu..."h0stel"
belum sempat utk merehatkan diri,da kena pulang ke kampung...penat mmg penat tp suka sangat sbb dapat pulang ke tempat aku membesarkan diri selama 5 tahun iaitu di AIR MAWANG,JOHOL...lame betul x balik sane,,bile dapat offer dr kak ngah,terus aku bersetuju...hihi....tp sedihla sbb x dapat lame kt sane...semalam je...s0b3...:'(
erm...ape ag nk cakap pun aku x tau....tp aku suka ar sbb hari ni aku dapat msg ni dr mrs.Secretary HSSS cik humaira kite tu....
"salam,congratulation from Human Sciences!As a winner for ISCAR,Nurulazma Shafiqah is kindly invited to attend closing ceremony,this evening at Mosque Hall.btw,ur participation and cooperation for HS are highly appreciated.syukran!"
x ke suke aku bila dpt msg ni?
hehe..poyos la pulak kan?
hihi..ape2pun rezeki Allah...aku bersyukur....
oklah,,perut aku memulas dan rase sprt dipulas la...nk g "bank" dulu..........!!!!
bye,salam!

Thursday, August 26

: MANDI JUNUB DAN RAHSIA KECANTIKAN :


salam.....hari ni merupakan HARI BOSAN SEDUNIA aku sbb sume kawan2 aku da klua g shopping kt Jln TAR...Tggala aku ngan atirah je kt dlm bilik....mujurlah Izaty dtg sbg peneman...huhu..hari ni aku nk berkongsi satu artikel yg aku terbace dlm FB aku td...tajuknye seperti yg tertera di atas iaitu MANDI JUNUB...rupe2nye,dlm kite x sedar mgkin ade masih ade yg gagal menyempurnakan cara pemandian WAJIB ini....mari sama2 kita bace artikel ini...zasss~

Telah dipastikan bahawa terdapat terlalu ramai dari kita yang tidak sah mandi wajibnya...saya kongsikan artikel ini untuk semuanya...sila share atau copy di blog masing-masing..terima kasih-azarudin bocheh.

Assalamualaikum,
Berkongsi sedikit ilmu… dari JAKIM.

Mandi wajib yg betul…..
Mandi wajib merupakan perkataan yang mudah disebut, tetapi jangan terkejut jika dikatakan banyak umat Islam di tanahair kita yang tidak sah mandi wajibnya kerana tidak melakukannya dengan betul.

Untuk melakukan mandi wajib yang betul, seseorang itu tidak boleh melakukannya dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung sahaja. Sebaliknya, ia mesti dilakukan dalam kedua2 keadaan bagi membolehkan seseorang itu meratakan air ke seluruh anggota badannya yang zahir.

Penolong Pengarah Bahagian Dakwah, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Uztaz Haji Mat Jais Kamos, 49, menegaskan, bagaimanapun, berdasarkan pengalamannya sebagai bekas kadi di Pejabat Agama Islam Gombak Timur dan penceramah, didapati banyak umat Islam yang tidak mengetahui perkara ini.

“Akibatnya, mandi majibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi salah satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir. Apabila mandi wajib tidak sah, ibadat yang dilakukan oleh seseorang itu juga turut tidak sah. Itulah akibatnya jika tidak melakukan mandi wajib dengan betul,” tegas beliau ketika ditemui di rumahnya di Taman Sri Keramat Kuala Lumpur .

Mandi wajib yang juga sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh dipandang ringan oleh umat islam. Setiap orang yang mlakukannya mestilah mengetahui dan memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib seseorang itu tidak akan sah.
Rukun mandi wajib ada 3 perkara. Pertama, niat. Kedua , menghilangkan najis di badan.Ketiga , meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir.
Niat mandi wajib: “Sahaja aku mengangkat hasar besar kerana Allah Taala.”
Atau ” Sahaja aku mandi wajib kerana Allah Taala.”

Niat itu di dalam hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai ke mana2 bahagian anggota badan.
Bagi perempuan yang habis haid, niat mandi wajib ialah: ” Sahaja aku mengangkat hadas haid kerana Allah Taala.” Manakala bagi perempuan yang habis nifas, niat mandi wajibnya ialah: ” Sahaja aku mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala”.

Niat itu jika dilambatkan atau ketika seseorang itu memulakannya selepas dia telah membasuh salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibnya tidak sah. Oleh itu dia mestilah memulakan kembali niatnya ketika dia mula menyampaikan air keseluruh anggota badannya. Sekiranya dia berniat sebelum air sampai ke badan, niat itu juga tidak sah. Oleh itu mandi wajibnya tidak sah.

Mengenai rukun mandi wajib yang ke2, iaitu menghilangkan najis yang ada pada badan , menurut Ustaz Haji Mat Jais, menurut Imam Nawawi, jika kita ada najis di badan, najis itu boleh dibasuh serentak dengan mandi wajib. Ertinya membasuh najis dengan mandi itu boleh disekalikan.

Sementara rukun mandi wajib yang ke3, iaitu meratakan air ke seluruh anggota badan yang zahir , meliputi kulit, rambut dan bulu yang ada di badan, sama ada bulu2 yang jarang atau lebat. Jika rambut seseorang itu ditocang atau disanggul, sekiranya tidak sampai air ke dalamnya, tocang atau sanggul itu wajiblah dibuka. Bulu2 dalam lubang hidung pula, tidak wajib dibasuh kerana dianggap batin. Tetapi sekiranya, bulu2 di dalam hidung itu bernajis, ia wajiblah dibasuh.

Mengenai kuku pula, jika di dalam kuku ada kotoran yg boleh menghalang sampai air ke badan khususnya di bahagian bawah kuku, kotoran itu wajiblah dibuang. Membuang kotoran di dalam kuku itu pula boleh dilakukan ketika sedang mandi.

Tentang rambut yg diwarnakan pula selain inai, inilah yang merumitnya. Sebenarnya jika rambut seseorang itu diwarnakan dengan pewarna selain inai, mandi wajib seseorang itu tidak sah. Oleh itu, seseorang yang mewarnakan rambutnya dengan pewarna selain inai, jika dia hendak mandi wajib, dia mestilah membuang pewarna pada rambutnya terlebih dahulu. Tetapi untuk membuang pewarna itu pula bagaimana?..
Inilah yang rumitnya. Sedangkan pewarna pada rambut itu sebenarnya tidak boleh dibuang begitu mudah.

Yang menyebabkan mandi wajib orang yang menggunakan pewarna pada rambutnya tidak sah kerana pewarna itu akan menyalut rambutnya yang menghalang air sampai ke rambut. Ini berbeza dengan inai. Inai sebenarnya akan meresap ke rambut, tetapi pewarna pula akan menyalut rambut menyebabkan air terhalang ke rambut.

Tetapi dalam hal ini, jangan pula ada yang salah faham. Sebenarnya pewarna itu jika dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM dan sekiranya pewarna itu tidak bernajis, bukanlah bermaksud menjadi tidak sah. Dalam hal ini, sukalah saya menyatakan bahawa sembahyang dan mandi wajib itu berbeza. Jadi, mestilah dipandang dari sudut yg berbeza.

Dalam hal ini juga, sukalah saya menyatakan, huraian mengenai rukun mandi wajib seperti yang telah saya nyatakan ini adalah merupakan perbezaan sah atau tidak mandi wajib. Jadi, ia perlulah diberikan perhatian yang lebih oleh umat Islam.

Mengenai sebab2 seseorang itu wajib mandi wajib pula, Ustaz Haji Mat Jais menegaskan, sebab2nya terdiri daripada 6 sebab. 3 sebab melibatkan lelaki dan perempuan iaitu kerana bersetubuh walaupun tidak keluar air mani, keluar air mani dan mati. Manakala 3 sebab lagi hanya melibatkan kaum perempuan sahaja, iaitu keluar darah haid, nifas dan melahirkan anak(wiladah) .

Mandi wajib boleh dilakukan di mana2 dengan menggunakan air mutlak sama ada air telaga, air paip, sungai laut dan tasik.
Bagi pasangan suami isteri yang bersetubuh pula, mereka tidak semestinya mandi selepas bersetubuh, tetapi diwajibkan mandi ketika ingin beribadat.

Selepas bersetubuh pula, jika ia dilakukan pada waktu malam, jika tidak mahu mandi wajib, seelok2nya ambillah wuduk sebelum tidur itu adalah sunat, manakala tidak berwuduk sebelum tidur adalah makruh.

Panduan Tambahan
1. Agar wajah selalu segar, berseri-seri dan cantik, cucilah minima 5 kali sehari dengan air wudhu. Jangan langsung dikeringkan, biarkan menitis dan kering sendiri. Lalu ambillah sajadah, shalat, berdzikir, dan berdo’a.

2. Untuk menghilangkan stress, perbanyaklah ‘olahraga’. Cukup dengan memperbanyakkan solat. Ketika solat, kita mengerakkan seluruh tubuh. Lalu berkonsultasilah pada Allah SWT dengan dzikir dan do’a.

3. Untuk pelembab, agar awet muda, gunakanlah senyuman. Tidak hanya di bibir tapi juga di hati. Jangan lupa bisikkan ‘kata kunci’, “Allahuma Kamma Hassanta Khalqii Fahassin Khuluqii” (Ya Allah sebagaimana engkau telah memperindah kejadianku, maka perindah pula akhlaqku).
(HR Ahmad).- ( DOA TENGOK CERMIN ).

4. Untuk punya bibir cantik, bisikkan kalimat-kalimat Allah, tidak berbohong atau menyakiti hati orang lain, tidak menyombongkan diri atau takbur.

5. Agar tubuh langsing, mulus, diet yang teratur dengan berpuasa seminggu 2 kali, Isnin dan Khamis. Jika kuat, lebih bagus lagi puasa Nabi Daud AS i.e. selang satu hari. Makanlah makanan halal, perbanyak sayuran, buah-buahan, dan air putih.

6. Untuk mengembangkan diri, sebarkan salam dan sapaan. Dengan demikian kita akan banyak dikenal dan disayangi.

Rahsia 13
Inilah dia rahsia as-solat, sebagai peringatan bagi yang sudah tahu atau panduan bagi yang baru tahu……


1. Niat Sembahyang Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan akhirat.
2. Berdiri Betul Fadilatnya, ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur.
3. Takbir-ratul Ihram Fadilatnya, sebagai pelita yang menerangi kita di dalam kubur.
4. Fatihah Sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur.
5. Ruqu’ Sebagai tikar kita di dalam kubur.
6. I’tidal Akan memberi minuman air dari telaga al-kautsar ketika di dalam kubur.
7. Sujud Memagar kita ketika menyeberangi titian SIRATUL-MUSTAQIM.
8. Duduk antara 2 Sujud Akan menaung panji-panji nabi kita di dalam kubur.
9. Duduk antara 2 Sujud (akhir) Menjadi kenderaan ketika kita di padang Mahsyar.
10.Tahhiyat Akhir Sebagai penjawab bagi soalan yang dikemukakan oleh Munkar & Nankir di dalam kubur.
11.Selawat Nabi Sebagai pendinding api neraka di dalam kubur.
12.Salam Memelihara kita di dalam kubur.
13.Tertib Akan pertemuan kita dengan Allah S.W.T.

Dari Abdullah bin ‘Amr R. A., Rasulullah S. A. W.bersabda : “Senarai di atas adalah salah satu sebab mengapa orang Yahudi / Kafir tidak sukakan angka 13 dan juga Hari Jumaat. Itulah sebab mengapa mereka mencipta cerita yang begitu seram sekali iaitu ” FRIDAY the 13th ” jika ada di kalangan kamu yang perasan!!!”
Wassalam.


“Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat…” Sebaik-baik manusia itu adalah mereka yang memberi manafa’at kepada manusia lain…

Tuesday, August 24

10 petANda dia Adalah j0d0h kita..


Salam...~

aku ade membeli sebuah buku yg bertajuk"PANDUAN BERCINTA DAN BERDATING" buku tu sgt2 bermakna bg aku....sgala apa yg tertulis dlm buku tu bnyk mnyedarkan aku,mengajar aku,dan membantu aku memperbetulkan sgla kesilapan aku selama ni..Hari ni aku nk kongsikan dgn korang sume ttg tajuk aku kt atas td....tp yg ni aku copy dr satu laman web ni....yg penting content nye tetap same dgn ape yg tertulis dlm buku tu....bile aku bace,aku perhatikan dan aku kaji balik...InsyaAllah...mungkin aku sudah menemui CINTA SEJATI aku..cuma,pada aku...pada DIA??DIA x pernah menyakini hubungan kami....segalanya kini aku berserah pd Tuhan....jomlah kite bace same2 ek?=)

1. Gunakan seluruh pancaindera

Jodoh adalah perkara yang sudah ditetapkan oleh Tuhan yang maha esa. Tetapi bagaimana kita hendak mengetahui dia memang ditakdirkan untuk kita? Tuhan mengurniakan manusia telinga untuk mendengar, mata untuk melihat dan akal untuk berfikir. Jadi gunakan sebaik-baiknya bagi mengungkapkan rahsia cinta yang ditakdirkan. Dua manusia yang rasa mereka dapat hidup bersama dan memang dijodohkan pasti memiliki ikatan emosi, spiritual dan fizikal antara keduanya.

Apabila bersama, masing-masing dapat merasai kemanisan cinta dan saling memerlukan antara satu sama lain. Lalu gerak hati mengatakan, dialah insan yang ditakdirkan untuk bersama. Benarkah ia seperti yang diperkatakan? Berikut adalah 10 petanda yang menunjukkan dia adalah jodoh kita.

2. Bersahaja

Kekasih kita itu bersikap bersahaja dan tidak berlakon. Cuba perhatikan cara dia berpakaian, cara percakapan, cara ketawa serta cara makan dan minum. Adakah ia spontan dan tidak dikawal ataupun kelihatan pelik.

Kalau ia nampak kurang selesa dengan gayanya, sah dia sedang berlakon. Kadang-kadang, kita dapat mengesan yang dia sedang berlakon. Tetapi, apabila dia tampil bersahaja dan tidak dibuat-buat, maka dia adalah calon hidup kita yang sesuai. Jika tidak, dia mungkin bukan jodoh kita.

3. Senang bersama

Walaupun kita selalu bersamanya, tidak ada sedikit pun perasaan bosan, jemu ataupun tertekan pada diri kita. Semakin hari semakin sayang kepadanya. Kita sentiasa tenang, gembira dan dia menjadi pengubat kedukaan kita.

Dia juga merasainya. Rasa senang sekali apabila bersama. Apabila berjauhan, terasa sedikit tekanan dan rasa ingin berjumpa dengannya. Tidak kira siang ataupun malam, ketiadaannya terasa sedikit kehilangan.

4. Terima kita seadanya

Apapun kisah silam yang pernah kita lakukan, dia tidak ambil peduli. Mungkin dia tahu perpisahan dengan bekas kekasihnya sebelum ini kita yang mulakan.

Dia juga tidak mengambil kisah siapa kita sebelum ini. Yang penting, siapa kita sekarang. Biarpun dia tahu yang kita pernah mempunyai kekasih sebelumnya, dia tidak ambil hati langsung. Yang dia tahu, kita adalah miliknya kini.

Dia juga sedia berkongsi kisah silamnya. Tidak perlu menyimpan rahsia apabila dia sudah bersedia menjadi pasangan hidup kita.

5. Sentiasa jujur

Dia tidak kisah apa yang kita lakukan asalkan tidak menyalahi hukum hakam agama. Sikap jujur yang dipamerkan menarik hati kita. Kejujuran bukan perkara yang boleh dilakonkan. Kita dapat mengesyaki sesuatu apabila dia menipu kita.

Selagi kejujuran bertakhta di hatinya, kebahagiaan menjadi milik kita. Apabila berjauhan, kejujuran menjadi faktor paling penting bagi suatu hubungan.

Apabila dia tidak jujur, sukar baginya mengelak daripada berlaku curang kepada kita. Apabila dia jujur, semakin hangat lagi hubungan cinta kita. Kejujuran yang disulami dengan kesetiaan membuahkan percintaan yang sejati. Jadi, dialah sebaik-baik pilihan.

6. Percaya Mempercayai

Setiap orang mempunyai rahsia tersendiri. Adakalanya rahsia ini perlu dikongsi supaya dapat mengurangkan beban yang ditanggung.

Apabila kita mempunyai rahsia dan ingin memberitahu kekasih, adakah rahsia kita selamat di tangannya? Bagi mereka yang berjodoh, sifat saling percaya mempercayai antara satu sama lain timbul dari dalam hati nurani mereka.

Mereka rasa selamat apabila memberitahu rahsia-rahsia kepada kekasihnya berbanding rakan-rakan yang lain. Satu lagi, kita tidak berahsia apa pun kepadanya dan kita pasti rahsia kita selamat. Bukti cinta sejati adalah melalui kepercayaan dan kejujuran. Bahagialah individu yang memperoleh kedua-duanya.

7. Senang Bekerjasama

Bagi kita yang inginkan hubungan cinta berjaya dan kekal dalam jangka masa yang panjang, kita dan dia perlu saling bekerjasama melalui hidup ini. Kita dan kekasih perlu memberi kerjasama melakukan suatu perkara sama ada perkara remeh ataupun sukar.

Segala kerja yang dilakukan perlulah ikhlas bagi membantu pasangan dan meringankan tugas masing-masing. Perkara paling penting, kita dan dia dapat melalui semua ini dengan melakukannya bersama-sama.

Kita dan dia juga dapat melakukan semuanya tanpa memerlukan orang lain dan kita senang melakukannya bersama. Ini penting kerana ia mempengaruhi kehidupan kita pada masa hadapan.

Jika tiada kerjasama, sukar bagi kita hidup bersamanya. Ini kerana, kita yang memikul beban tanggungjawab seratus peratus. Bukankah ini menyusahkan?

8. Memahami diri kita

Bagi pasangan yang berjodoh, dia mestilah memahami diri pasangannya. Semasa kita sakit dia bawa ke klinik. Semasa kita berduka, dia menjadi penghibur. Apabila kita mengalami kesusahan, dia menjadi pembantu. Di kala kita sedang berleter, dia menjadi pendengar.

Dia selalu bersama kita dalam sebarang situasi. Tidak kira kita sedang gembira ataupun berduka, dia sentiasa ada untuk kita.

Dia juga bersedia mengalami pasang surut dalam percintaan. Kata orang, ‘lidah sendiri lagikan tergigit, inikan pula suami isteri’. Pepatah ini juga sesuai bagi pasangan kekasih.

Apabila dia sentiasa bersama kita melalui hidup ini di kala suka dan duka, di saat senang dan susah, dialah calon yang sesuai menjadi pasangan hidup kita.

9. Tampilkan kelemahan

Tiada siapa yang sempurna di dunia. Tipulah jika ada orang yang mengaku dia insan yang sempurna daripada segala sudut.

Pasti di kalangan kita memiliki kelemahan dan keburukan tertentu. Bagi dia yang bersedia menjadi teman hidup kita, dia tidak terlalu menyimpan rahsia kelemahannya dan bersedia memberitahu kita.

Sudah tentu bukan senang untuk memberitahu dan mengakui kelemahan di hadapan kekasihnya. Malah, dia tidak segan mempamerkan keburukannya kepada kita.

Misalnya, apabila dia bangun tidur ataupun sakit dan tidak mandi dua hari, dia tidak menghalang kita daripada melawatnya. Apabila kita dan dia saling menerima kelemahan dan sifat buruk masing-masing, memang ditakdirkan kita hidup bersamanya.

10. Kata hati

Dengarlah kata hati. Kadangkala, manusia dikurniakan Tuhan deria keenam yang dapat mengetahui dan memahami perasaan pasangannya.

Dengan deria batin ini juga kita dapat saling tahu perasaan masing-masing. Kita dan dia juga dapat membaca fikiran antara satu sama lain dan dapat menduga reaksi dan tindak balas pada situasi tertentu.

Apabila kita yakin dengan pilihan hidup kita, tanyalah sekali lagi. Adakah dia ditakdirkan untuk kita? Dengarlah kata hati dan buatlah pilihan. Serahlah segalanya pada ketentuan yang maha berkuasa.

Mimpi

Jodoh dan pertemuan semuanya di tangan Tuhan. Manusia hanya perancang di pentas dunia ini dan skripnya ditulis oleh yang maha esa. Adakalanya, dalam memainkan peranan sebagai pelakon, diberi petunjuk melalui mimpi.

Mimpi memang mainan tidur, tetapi apabila kita melakukan sembahyang Istikharah dan memohon supaya Tuhan memberikan petunjuk, insya-Allah dengan izinnya kita mendapat mimpi petunjuk. Jika dia pilihan kita, buatlah keputusan sebaiknya.

Jika tidak, tolaklah dia dengan baik. Semua yang kita lakukan ini adalah bagi mendapatkan kebahagiaan hidup di dunia. Ingatlah, nikmat di dunia ini hanya sementara. Nikmat di akhirat adalah kekal selamanya.

Fikirkanlah. Adakah dia jodoh kita?

“ Manusia merancang, Allah menentukan.”

Monday, August 23

BLACK AND WHITE CONTEST....!!


Salam Ramadhan to all........!!pergh..lame giler kot aku nye blog ni bersarang ibarat rumah usang tanpa penghuni...huhu...ermm...mujurlah ade yg sudi membantu aku utk menbaiki blog yg hampir roboh ini...huhu...thanks a lot kpd nisa and hadi membantu mencurahkan idea mereka...maklumlahkan kaki blogger...huhu...btw,hari ni aku rase best sgt sbb terjumpe satu contest dlm blog hadi!!...suke sgt dgn contest tu!!itu tema hidup aku.....wakaka....so,aku pun nk join gak contest nih.hehe...aku nk tag sape pun aku x tau.....aku tag je lah cik muni kite ni ea...hehe...so,here is my black and white pic!=)

Thursday, July 22

yo2 wassup!!

haha..lame sudah tidak mengupdate blog nih....al maklumlahkan bz sgt dgn exam kan....huhu.....lagipun xde citer gempak yg nk diluah kat cni..hihi..sepanjang x update DIARI PERMATA CINTA ni..hidup aku berjalan dgn lancar...cumenye ase satu peristiwa lah yg wat aku sakit hati kn....BASED ON THE CONSTITUTION....wah!!panas gitu...der,,,,mcm lah aku x reti buat kejer...
ahaks!erm..ape2 jelah kan...layan je lah..klu dah GK tu GK lah jugak..muahaha...ape la yg aku nk bebel ni..karang lebih2 ade plak pihak yg terasa....tp itulah satu2 nye peristiwa yg agak menyempitkan kepale otak aku memikirkan nye....hihi....2,3 hari ni perut aku asyik meragam jelah..ntah knp aku pun xtau...kirenye akula yg bnyk melakukan pelaburan saham mnggu ni....hahaha...ha,,berkenaan dgn exam aku....!aish~mmg x target lah SOCA blh skor 13....sayangnye HISTORY aku 9 jer?! der....ape nk jadi...haha...ni xtau la pe nasib paper COMMUNICATION aku plak...ades!hari ISNIN ni last paper POLITICAL SCIENCE....takut+risau+gerun ni.....weekend ni aku berada di NILAI!!huwaaa....!!weekend yg meNIDURkan aku...wakaka...lagi2 lah tgh OFF dr Solat ni kan..mmg x sedar2 lah dr tidur!
huhu....alamak.....perut ni sakit balik lah...toilet da pggl tu ha...jumpe lagi lah ek..ade HOT STORY nk citer...tp kne TUNGGU......~
Hee...bye2x!

Friday, July 16

MANTRA!!


gambar kt atas ni adalah tonggak utama filem MANTERA...
mmg seram sgt cerita ni..agak real dan amat menakutkan!
warning sebelum cerita ni "PERHATIAN KEPADA ORANG YG ADA SAKIT JANTUNG DAN IBU2 MENGANDUNG ANDA DILARANG MENONTON FILEM INI"
so,kepada penghidap sakit jantung jangan tengok tau....begitu juga buat para MAK BUYONG sekalian,,hehe
hari ni first time dalam hidup aku,aku tgok movie sorang2...mmg syoklah kan..muahaha..dikelilingi pasangan2 muda berdua bersuka ria..hihi
aku punye suara je aku rase kedengaran kt panggung tadi..hahaha..berapa kali "omak kau" yg terkeluar....hahaha..terkejut der...huhu
tapi x syok plak kan bile teringat kawan2 kt E3-4 tu...aku sorang je yg tengok..hehe..
xpe2..nnt kite tgok ye kawan2....hihi...
erm..aku xtau nk buat ape sbananye ni....smbil tggu si fatin hazirah tu sampai..aku lepak la dulu kt cc ni...sambil dengar budak2 menyumbangkan suara mereka yg agak sumbang kt karaoke sebelah ni....huhu...aku xkaraoke plak ke?
hehehe..x yah cakap..awal2 lagi lepas makan tadi...wawawa...
ok lah...nk ckp pe pun xtau dah..ape2 pun MANTRA sangat seronok..=)
so,u all kene cepat2 g tgok tau!=)
ok dear all.....
can cin cau dlu lah ye.....
tata titi tutu
||hidup couple trouble,hidup single simple||

Thursday, July 15

YA ALLAH...

Kenapa dengan aku ni..kenapa setiap kali nk exam perkara yg sama jugak terpaksa aku hadapi...
aku cuba utk harungi tp masih x jumpe lagi jalan penyelesaiannya...bile aku biar ianya datang sendiri...bile aku rela utk tempuhi...kekecewaan yg aku temui....knp mesti aku...aku x aniaya org...aku x buat mcm mne org tu buat pd aku...aku sabar dgn perangai semua...tp knp aku tetap x pernah rasa aoe yg aku harapkan....aku sedih aku menangis aku sendiri yg lalui,jalani...aku tabah..tp org pergunakan aku..persendakan aku...xpe,aku faham siapa diri aku dan aku sedar sape aku...aku cuma perlu kuat..aku yg pilih tk lalui jalan ni dan aku harus terima segala yg mendatang..aku x boleh terlalu fikirkan..nnt mngganggu pemikiran aku..aku nk exam....aku harap lepas ni ade penjelasan yg akn aku dengar..dan aku terima seadanya sama ada penjelasan itu menyakitkn atau menggembirakan....dalam hati ni..TUHAN saje yg tahu....='(

Wednesday, July 14

PEJUANGAN YANG BELUM SELESAI..


hoohoo.....pejam celik pejam celik da nk
midterm....pejam celik pejam celik aku da nk mngakhiri sessi foundation aku kt cfs ni...ermm...sem depan da final sem..aduh..risau2x!!
cmne la gaknye mase degree nnt ek??boleh ke aku??huhu....beso harapan ibu and ayah....:'(
klu x aku yg mngharumkan name diorg sape lagi kan?..
pastinya aku kne struggle jugak utk cepat habiskan foundation ni...x sabar plak nk jadi student UIA gombak..hihi...=)..erm...nk merepek pe pun aku da x tau....sebabnye aku tgh x sedap badan ni...tibe2 je meremang bulu roma ni....x tau knpa...td bising2 je ustaz datang nk ubatkan kakak yg sakit tu...adess...tibe2 plak ase x sedap bdn...huh??knp?...ceehh...azma...mcm berani rupenye?
hahaha...penakut jugak!tu la lemah semangat!
aishhh..jgn dok pk2 sgt..esok exam!!
esok exam??yela.......SOSIOLOGY..!!!
waa...gerun2!!...
ha,,berbalik pade tajuk post aku ni...bukan perjuangan aku je belum selesai..
tapi skuad HOBIN JANG HOBIN pun belum selesai perjuangan mereka dalam LIGA MALAYSIA...lepas dah menang PIALA MALAYSIA and PIALA FA...x boleh la berhenti dr berjuang kan?so..buat SKUAD HOBIN JANG HOBIN teruskan usaha dan capai lagi KEJAYAAN demi KEJAYAAN k....nak SKUAD pilihan aku ni jadi mcm SPAIN...pilihan WORLD CUP aku musim ni...walaupun sekali kecundang tp berjaya smpai ke PUNCAK JAYA..itu yg aku nk...=)

...bukan aku je..semua org...erm..pastinya kali ni x kan terlepas lagi game2 utk LIGA MALAYSIA...ok lah....aku da x larat ni.....mata da berat...hehe..time ape ek??
huhu..tido der...k all..choww!!
salam~

Monday, July 12

SPAIN THE WINNER!!


Akhirnya berjaya jugak SPAIN memenangi WORLD CUP 2010...
mcm x percaya lah kan SPAIN dt memecahkan gawang si Oranje yg dah budget juara tuh...huhu....hebatlah INIESTA...walaupun sblum tu asyik buang bola je..akhirnya die jugak yg bagi gol kemenangan...TAHNIAH INIESTA!tp agak mengecewakan lah bila tgok DAVID VILLA main....spoil mood betul...agaknye die dah penat kot...ape2pun SPAIN DAH JUARA...!!YAAHHHHOOOO...................!!lepas ni dah x bising lah kt bilik tv tu...huhu..mak guard pun dah x pening kpale nk buat annouc suh senyap.huhu.....x rugi aku follow dr awal WC sampai ke penghabisan....naik la saham aku as a PWINCES SPAIN!td ayah,pak ngah and mak ngah baru je datang....singgah nk tgok tmpat aku....huhu...apelah sgt bumi NILAI ni mak ngah...hehe..oklah..nk stop kt cni...headache lah...flu+fever!aishh.....~
jumpe g..!daa....

Sunday, July 11


aduh2.......dup dap jantung aku nk tggu 2.30 ni....ades!!
cmne la agaknye game mlm ni kan.....SPAIN vs BELANDA....pergh..!!hangat ni.!!best la sape yg dpt g tgok kt dataran uh...aku tgok je la kt tv kecik tu ha...haha..(bersyukur..)..last morning la dak2 Mahalah dgr sore org jerit goan pagi2....huhu.pasni da xde dah.....='(..sedey2.....waaa.....!!!
erm.....hari ni x sihat la..slesema..!!x ske2x!!...ape2pun tetap kne tggu pagi ni!!but no more mcD...haha..URUGUAY vs GERMANY tau tgko kt mne??
hehehe....mcD NIlai...first time kot sejak WC bermula tgok kt luar..hehe..thanks A lot la kt bodyguard2 aku yg sudi teman and Hajar yg sampai 8x kua masuk toilet!huhu....sejuk kot!air cond....=))
k lah..x larat da nk taip bnyk2...nk rehat la..pening!
last but not least...thanks HADI,DAUS S,DAUS H and HAJAR..=)
ayat HADI...overnight again!!
huhu...
pasni + budget utk....
lalalalala~
nyanyi2!!
hihi....
k lah...dah bnyk cakap plak..huhu...
SELAMAT...!!malam+pagi esok!
=))

Wednesday, July 7

Yeeaaayyy..!!


♥ ♥ ♥SPAIN♥ ♥ ♥
X disangkal2 lagi kehebatan pasukan SPAIN World Cup musim ini...
1-0 mengalahkan GERMANY adalah satu drpd sejarah kemenangan SPAIN yg berulang krn SPAIN pernah mnglahkan GERMAN sewaktu EURO satu mase dulu..s0,n0 w0nderlah SPAIN blh makan si GERMANY ni...hihi...seronok sgt2...walaupun penuh kt bilik tv td..x mcm slalu..x ramai...hari ni sampai x cukup seat dipenuhi peminat GERMANY....cume 5-6 org je penyokong SPAIN yg setia sejak dr start WC sampailah ke hari ni....mmg best lah kan bile menang..sbbnye dlm bilik tv td sakit telinga dgr penyokong GERMANY carutkan SPAIN...tp kite fan SPAIN yg cool...layan jer...huhu...ape2pun TAHNIAH SEPANYOL....game mlm ni mmg meletup and the best!
hope dpt pulak tumpaskan BELANDA final nnt..=)
salam awal pagi...
*p/s bakal dapat fon baru..ayah da janji...kah3..=p

SPAIN vs GERMANY


aduh...aku cuak giler ah nk tggu game mlm ni....ape la agaknye yg akn jadi ek?
aish...risau gak aku...hope sgt2 SPAIN blh buktikan kehebatan diorg...dgn adanye VILLA,TORRES,FABREGAS,CASSILAS,XABI,PUYOL and yg lain2 tu....pastinya SPAIN xde mslh utk menang...GERMAN mmg aku akui agak kuat aa..tgok je game GERMAN dgn ARGENTINA hari tu...4 goal GERMAN sumbat..apapeun aku happy sesgt bile SPAIN dpt kalahkan PORTUGAL yg ade pemain POYO si CR tu...plyer yg layak dpt award pelakon terbaik...huhu..sepanjang berlangsungnye WC ni...aku dpt tgok team GERMAN and SPAIN ni...cool je...x mcm ade sesetgh team tu...Belagak je lbey...habuk pun tarak..cap ayam..huhu..sedih gak ar bile WC da nk habis...x sgke gak SPAIN lepas ke separuh akhir....hehe...best sgt...=))...mase WC ni ar time aku dpt mengertkn ukhwah dgn dak2 lain..huhu..klu x sbb WC aku x knl dgn budak2 kaki bola kt UIA ni..huhu..exspecially budak2 BEN..mmg cayalah diorg..hihi..smngat dari BELL and dak2 e34 pun best jugak...huhu...walaupun ade yg kne bgn seawal 4.30 pg utk bukakn pintu dorm..huhu..x snggup tgok kawan tido lua....hihi...k...ape2 pun x sabar nk tggu!!!
2:30am,8 July 2010..

thanx a lot bell!!


assalamualaikum....
first of all nk say thanks a lot kt bell coz da tlg ajar cmne nk mengindahkan blog ni...walaupun da penah buat tp still kosong....n dgn bantuan bell ar blog aku ni jd indah begini..huhu..walaupun x la seindah blog2 yg lain...budak baru lah katekan..huhu..
jangan lupe ak..kol 2.30 pg nnt SPAIN vs GERMANY..
hopefully abg villa dpt score bnyk ar mlm ni....hihi....i think thats all 4 today..just wanna to say that I LOVE U who LOVE me...=))