AZMA D'LUVERS. Powered by Blogger.

Dengar-dengarkan...

Tuesday, March 1

ERTI KASIH SAYANG...

PADA SATU HARI DI SEKOLAH,SEORANG MURID BERTANYA\ KEPADA GURUNYA.

KETIKA ITU GURU TERSEBUT SEDANG MENGAJAR MENGENAI KASIH SAYANG.

PELAJAR : CIKGU,MACAM MANA KITA NAK PILIH ORANG YANG TERBAIK SEBAGAI ORANG YANG PALING KITAPADA SATU HARI DI SEKOLAH,SEORANG MURID BERTANYA\ KEPADA GURUNYA.

KETIKA ITU GURU TERSEBUT SEDANG MENGAJAR MENGENAI KASIH SAYANG.

PELAJAR : CIKGU,MACAM MANA KITA NAK PILIH ORANG YANG TERBAIK SEBAGAI ORANG YANG PALING KITA SAYANG?DAN MACAM MANA JUGA KASIH ITU HENDAK BERKEKALAN?

GURU : OK.KAMU IKUT APA YANG SAYA SURUH.KAMU PERGI KE PADANG,KAMU BERJALAN DI ATAS RUMPUT SAMBIL MEMANDANG RUMPUT DI HADAPAN KAMU.PILIH RUMPUT YANG PALING CANTIK TANPA MENOLEH KE BELAKANG WALAUPUN SEKALI DAN PETIK RUMPUT YANG PALING CANTIK.

APABILA PELAJAR ITU PULANG KEMBALI KE KELAS TIADA SATU RUMPUT PUN DI TANGANNYA.CIKGU BERTANYA KEPADA MURIDNYA KENAPA TIADA RUMPUT YANG DIPILIH.

PELAJAR : TADI,MASA SAYA BERJALAN,SAYA CARILAH RUMPUT YANG PALING CANTIK.MEMANG ADA BANYAK YANG CANTIK,TAPI CIKGU KATA PETIK YANG PALING CANTIK.MAKA SAYA PUN TERUS BERJALAN KE HADAPAN TANPA MENOLEH KE BELAKANG DAN MENCARI YANG PALING CANTIK.TAPI,SAMPAI DI PENGHUJUNG PADANG,SAYA TAK JUMPA PUN YANG PALING CANTIK.MUNGKIN ADA DI ANTARA YANG DI BELAKANG SAYA TADI RUMPUT YANG PALING CANTIK TAPI CIKGU DAH CAKAP JANGAN TOLEH KE BELAKANG SEMULA,JADI TIADALAH RUMPUT YANG SAYA PETIK.

CIKGU : YA,ITULAH JAWAPANNYA.MAKNANYA APABILA KITA TELAH BERJUMPA DENGAN SESEORANG YANG KITA SAYANG,JANGANLAH KITA MENCARI LAGI YANG LEBIH BAIK DARI ITU,KITA PATUT HARGAI ORANG YANG BERADA DI HADAPAN KITA ITU SEBAIK-BAIKNYA.JANGANLAH KITA TOLEH KE BELAKANG LAGI KERANA APA YANG BERLAKU TETAP DAH BERLAKU.SEMOGA YANG BERLAKU ITU TIDAK BERULANG LAGI.DAN INGATLAH,ORANG YANG PALING KITA SAYANG ITULAH YANG PALING CANTIK DAN BAIK.WALAUPUN KALAU DIIKUTKAN BANYAK LAGI YANG CANTIK MACAM RUMPUT TADI…

SAYANG?DAN MACAM MANA JUGA KASIH ITU HENDAK BERKEKALAN?

GURU : OK.KAMU IKUT APA YANG SAYA SURUH.KAMU PERGI KE PADANG,KAMU BERJALAN DI ATAS RUMPUT SAMBIL MEMANDANG RUMPUT DI HADAPAN KAMU.PILIH RUMPUT YANG PALING CANTIK TANPA MENOLEH KE BELAKANG WALAUPUN SEKALI DAN PETIK RUMPUT YANG PALING CANTIK.

APABILA PELAJAR ITU PULANG KEMBALI KE KELAS TIADA SATU RUMPUT PUN DI TANGANNYA.CIKGU BERTANYA KEPADA MURIDNYA KENAPA TIADA RUMPUT YANG DIPILIH.

PELAJAR : TADI,MASA SAYA BERJALAN,SAYA CARILAH RUMPUT YANG PALING CANTIK.MEMANG ADA BANYAK YANG CANTIK,TAPI CIKGU KATA PETIK YANG PALING CANTIK.MAKA SAYA PUN TERUS BERJALAN KE HADAPAN TANPA MENOLEH KE BELAKANG DAN MENCARI YANG PALING CANTIK.TAPI,SAMPAI DI PENGHUJUNG PADANG,SAYA TAK JUMPA PUN YANG PALING CANTIK.MUNGKIN ADA DI ANTARA YANG DI BELAKANG SAYA TADI RUMPUT YANG PALING CANTIK TAPI CIKGU DAH CAKAP JANGAN TOLEH KE BELAKANG SEMULA,JADI TIADALAH RUMPUT YANG SAYA PETIK.

CIKGU : YA,ITULAH JAWAPANNYA.MAKNANYA APABILA KITA TELAH BERJUMPA DENGAN SESEORANG YANG KITA SAYANG,JANGANLAH KITA MENCARI LAGI YANG LEBIH BAIK DARI ITU,KITA PATUT HARGAI ORANG YANG BERADA DI HADAPAN KITA ITU SEBAIK-BAIKNYA.JANGANLAH KITA TOLEH KE BELAKANG LAGI KERANA APA YANG BERLAKU TETAP DAH BERLAKU.SEMOGA YANG BERLAKU ITU TIDAK BERULANG LAGI.DAN INGATLAH,ORANG YANG PALING KITA SAYANG ITULAH YANG PALING CANTIK DAN BAIK.WALAUPUN KALAU DIIKUTKAN BANYAK LAGI YANG CANTIK MACAM RUMPUT TADI…


0 notis:

Post a Comment