AZMA D'LUVERS. Powered by Blogger.

Dengar-dengarkan...

Wednesday, April 6

SEBAB2 SAKIT KEPALA by DR.AZMA D'LUVERS

Sejak beberapa bulan ni aku sering sakit2 kepala. X tau lah kenapa. Sebelum ni selalu jugak , tp x lah sekerap ni. Banyak faktor yang memungkinkan kenapa aku sakit kepala. Ini adalah antara pendapat aku sendiri. Sama ada yang pernah aku dengar ataupun di mana2 yang pernah aku baca.
Pertama : aku rasa disebabkan CUACA. Bila terlalu panas mmg aku x tahan. Mesti rase macam nk tarik2 rambut ni.
Kedua : aku rasa disebabkan TEKANAN. Betul.bila aku dalam permasalahan. aku akan fikirkan tentang masalah tu sampai sakit2 kepala memikirkannya. Ubatnya, painkiller dan tido. Tapi skjp je lah. bile bnda tu bermain dlm fikiran, akan datanglah semula rasa sakit tu.
Ketiga : aku rase sebab ANGIN. kalau aku salah makan, lepas tu sakit perut. nk ken...(tut) x lepas. angin tu main2 kt dalam perut. sampai naik ke kepala. rase mase tu.. Tuhan je yang tahu sakitnya.
Keempat : aku rase sebab TAK CUKUP TIDO. Aku penah tido pukul 5pg. dapat tido kejap je. 6.30pg tu da terjaga. tp x dpt nk tido. Jap lagi pkul 1ptg bru tido kjap jugak. pkul 3 bangun sampailah pkul 5 pg esok nye tu baru tido balik. Rase sakit mase tu faham2 sendiri lah.
Kelima : aku rase sebab TERHANTUK. Ingat lagi mase aku terhantuk kt pintu bilik aku yang keras tu. Berkesan kot kat dahi!

Ni je lah antara 5 sebab yang selalu membuatkan aku sakit kepala. Cara2 untuk menghilangkan sakit kepala ni pulak.

Pertama : Tutup hidung kanan. lepas tu bernafas guna hidung kiri je selama 5 minit. InsyaAllah lega.
Kedua : Cari jalan penyelesaian masalah supaya x perlu fikir dan x sakit lagi.
Ketiga : Letak minyak angin. Cari bantal empuk. Letak kepala. dan tido. InsyaAllah bangun nnti lega.
Keempat : Cukupkan tido. Tido ikut waktu jgn ikut nafsu.
Kelima : Sapu la minyak gamat dan pastikan pintu tu di sapu ubat jugak. Dia pun sakit tu kena hantuk dgn kepala keras aku ni.

So, berjaga2lah dgn kepala anda kerana kepala anda adalah segalanya.. Tanpa kepala, badan xkan bererti... sekian.

2 notis:

zippo miller said...

perghhhhh...info ni info ni

❤Azma Azhar said...

ye mr Zippo sekadar berkongsi. :)

Post a Comment