AZMA D'LUVERS. Powered by Blogger.

Dengar-dengarkan...

Thursday, August 18

KENAPA PEREMPUAN SUKA MENCARUT?

Maaf. Gambar xde kene mengena dengan entry. hehe.


Assalamualaikum..

Sebelum saya meneruskan entry PANAS pada hari ini eloklah kiranya kita bersama-sama berselawat dahulu ke atas junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW..

Bertafakur lah kita sejenak tentang hari-hari yang mendatang. Dunia yang semakin menghampiri ke penghujungnya. Lihat ke sekeliling kita. Apa yang sedang berlaku?

Baiklah, berbalik kepada topik yang ingin saya kongsikan pada hari ini. Mengenai PEREMPUAN.

PEREMPUAN dikatakan sebagai kaum yang penuh dengan adat kesopanan dan ketatasusilaan yang tinggi. Bagi  lelaki, mereka mengharapkan agar mereka diberikan PEREMPUAN MELAYU TERAKHIR yang sering dikaitkan dengan ciri-ciri kemelayuan yang tinggi.

Namun, apa yang terjadi di sekeliling kita pada hari ini ?

Mana perginya kesopanan dan ketatasusilaan kita sebagai seorang PEREMPUAN ?

Golongan yang ingin saya tekankan hari ini adalah golongan PEREMPUAN YANG SUKA MENCARUT.

Tidak saya nafikan, kadang2 mulut ini lancar jugak untuk menyebutkan perkataan-perkataan yang boleh dikategorikan sebagai perkataan mencarut ni. Paling lancar kt mulut ni adalah perkataan " B*** " Tapi x lah sekerap mana dan x lah selalu atau dalam erti kata lain menjadikan ia sebagai rutin. Kadang-kadang bila terlalu marah atau terlalu geram, terkeluar jugak lah.

Tetapi, bagaimana dengan mereka yang menjadikan hobi "mencarut" ini sebagai sebutan harian ?

Lebih-lebih lagi apabila hobi "mencarut" itu tidak dilimitkan penggunaannya ?

Setiap ketika. setiap waktu MENCARUT, MENCARUT, MENCARUT.

Kita yang mendengarnya menjadi SAKIT HATI.

Apalah salahnya kita menyebut perkataan yang baik-baik seperti kalimah AllahuAkbar dan lain2nya.

Kalau dah terbiasa sangat pun, cuba ganti dengan perkataan lain seperti yang saya selalu buat. Kadang-kadang nak sebut "Ba** betullah" saya gantikan kepada "Ba...yam betullah". :)

Sekurang-kurangnya saya gagal untuk mencarut. Bukan tujuan entry ini untuk memburuk-burukkan mana-mana pihak, tetapi sebagai satu peringatan. Kepada diri saya dan kepada anda di luar sana juga.

Kadang-kadang, bila sesama rakan, kita anggap perkara "mencarut" ini biasa. Takpelah kalau kawan kita tak kisah. Kita antara kita sahaja.

Bagaimana pula bila ada orang luar/ orang lain yang mendengar kita mencarut dengan begitu bangga dan gah sekali? Apa pandangan mereka pada kita?

Itu yang menjadi persoalan sebenarnya. Kenapa perlu kita tunjuk pada orang yang kita ni "kaki mencarut?"

Kita yang mendengar ni yang jadi malu.. Aduhai perempuan..

Kau rasa kau cool kot bila mencarut dan orang sekeliling kau dengar.

Hurm, entahlah.


Renungan Bersama : Cara Untuk Elak dari MENCARUT,

Amalkanlah zikir bil qalbi, kadang-kadang kalau kita perasan, dalam hati pun boleh mencarut...sebaik-baiknya, jadikan tabiat hati sentiasa berzikir, xkisahlah zikir allah ker, zikir "lailahaillallah" ker, atau zikir nama-nama allah ker"asamulhusna" bukan selepas solat jer, tetapi amalkanlah ketika kita belajar, wat kerja, makan, minum, sekalipun didalam tandas, hidup kan hati kita mengingati allah dengan berzikir... kesimpulannya, berzikirlah hati kita tiap-tiap masa, melainkan kita lupa, itu biasalah, tetapi kalau ingat zikirlah, insyaAllah perkataan "mencarut" tue akan hilang dengan sendirinya, dan bila kita terkejut atau marah, akan automatik hati kita akan berzikir... dan kalau boleh sebelum tidor pun kita zikir sehingga mata kita terlelap, dan jika di amalkan selalu, selepas bangun hati kita tetap berzikir, 
cubalah... wallahua'lam"    sumber : [klik sini]



Pandangan anda pula bagaimana ?
Harap sudi untuk berkongsi.
SEKIAN. :)

0 notis:

Post a Comment