AZMA D'LUVERS. Powered by Blogger.

Dengar-dengarkan...

Wednesday, November 30

Aku, Ultras dan dot.dot.dot…

(mane 1 aku ? hehe)

Assalamualaikum, salam sejahtera dan salam 1 Malaysia !

Holla geng ! Amacam ? ultras x bunyi entry saya pada kali ni ? haha.

Mesti korang tertanya-tanya, ultras tu apa kan ? Bagi sape yang dah tau, tak perlu lah saya terangkan di sini. Tapi pada yang x tahu atau belum tahu dan nak tahu,

Search je kt sini (https://www.facebook.com/UltrasMalaya07)

Okey, selesai ? Sudah tahu apa itu ultras ?

Baiklah sekarang saya nak berkongsi kisah dan cerita tentang diri saya dan apa kaitan saya dengan ultras ni..

Saya bukanlah seorang budak ultras yang tega bega. Tapi, saya selalu bersama mereka dan menjadikan mereka sebahagian dari hidup saya.

Bunyi lain macam. Jiwang je kan ? hehe.

Sebermulanya sejarah saya dengan ultras ni adalah pada tahun 2011. Tahu kan ultras ni terdapat di setiap negeri, dan untuk Negara kita MALAYSIA yg TERCINTA ultrasnya kita gelar ULTRAS MALAYA dan di negeri tanah beradat saya ni adalah ULTRAS NOGORI 9 a.k.a The Jangs.

Al-kisahnya saya dengan ultras, semestinya bermula di ULTRAS NOGORI 9 a.k.a UN9 (orang NEGERI sejati ni..) …

Seawal penubuhan UN9 ini, saya telah mula mendekatkan diri dengan mereka. Pada awalnya, saya sendiri tidak tahu ape kebendanya Ultras ni. Pasukan sorakkah, kelab penyokong berstatus kah atau kelab penyokong yang saja-saja ditubuhkankah. Sehinggalah saya berkenalan di laman muka buku dengan seorang jejaka kacak dan tampan iaitu brader Zul Khairie.. Die lah orangnya yang menyampaikan ceramah kepada saya mengenai UN9 ni.. Apa yang saya faham, ‘its all about JIWA’. Kalau lu xde jiwa ni beb, lu koyak beb ! Perghh ayat Bahau Gangster tu, x guna punya kak yong. Hehe.

Berbalik pada topik. Lepas brader Zul ni khutbah saya dengan fakta-fakta ultras beliau, saya pun mula bersama mereka pada perlawanan pertama persahabatan N9 menentang Polis, kalau x silap sayalah. (maklumlah dah hujung tahun, kurang ingatan) Sebelum terlupa, ada lagi seorang jejaka kacak rupawan iaitu brader Ujin Mat Sharif yang sedar akan kehadiran saya pada awal pertemuan kami. Ececehh… mula-mula malu tapi dalam hati mahu. Bukan mahu kat abg ujin ye.. mahu join mereka UN9 ni.. haha.

Bermula dari pertemuan pertama itu, saya mula memahami konsep mereka sebagai seorang ultras. Ada chants, ada corteo, ada mafla, berkasut, berdiri 90 minit, x kutuk pemain ha, apa lagi maun ?

Semua ni saya belajar dari Mereka yang otai dalam UN9. Perasaan mula-mula join tu agak gementar la jugak. Lagi-lagi bila tengok wajah brado2 kt Kona 4C tu. Takut… huhu.

Cup3.. Kona 4C ?

Yup. Kona 4C tu tempat kite buat kona baring. Ala-ala macam kat litar sepang tu.. Tapi ni versi kona baring kt stadium. Hehe. KONA 4C tu adalah tempat berprestij khas untuk UN9 betapa. J di KONA 4C tu lah segala kenangan dan sejarah tercipta. Dan KONA 4C juga lah tempat terserapnya segala jiwa dan saka yang ada di KONA 4C akan membuatkan anda kesurupan yang teramat kalau x ke sana bila ada game. Macam saya. Asal game kat Paroi je, hilang dari hostel. Gila x pergi. Nilai – Paroi rase mcm dalam rumah nak ke jamban je.. Gara-gara apa ? Lu pikir lah sendiri. Hee.

Sedar tak sedar, dah hampir setahun dah saya bersama UN9 ni… Walaupun pada awalnya macam-macam provokasi yang timbul. Maklumlah perempuan kan. Macam-macam la yang orang kritik dan komplen. Gila x kritik. Anak dara terkinja-kinja kat Kona 4C tu…. Terkinja kah aku ? Sikit la..banyak pun boleh.. sebab kadang2 bila tiba-tiba ada satu rasa yang x dapat nk ditafsir rasa dia cmne datang meresap dalam diri ni, ia akan jadi over control jugak la.. Masa tu x sedar dah yang diri ni perempuan dan bertudung. Aduh.. Malu sungguh. ! (sebab tu kadang2 pakai cap je x pakai tudung)

ish3…Maafkan saya kaum Hawa.. tak terniat di hati hamba ingin menitikkan nila di dalam belanga kalian.. (continue…)

Pengalaman paling menarik bila diri diprovok gila khinzir dalam 1 page ni. “M**** L****”. Segar mekar poitt page ni dalam ingatan. Haha ! Gila x ingat. (Gila lagi….) Ayat dia pedas sangat. Kalau bagi selaut air pun x hilang pedasnya.

Huhu. Dah tu menyentuh sensiviti bahagian tubuh badan wanita pulak tu. Hadoiii. Masa tu memang 1 tamparan hebat yang teramat sangat ! Gila x hebat. Terasa gila masa tuh ! Masa tu perasaan. Ya Allah.. malu nyee.. Tuhan je yang tahu..Tapi lama kelamaan cerita tu senyap macam tu je… Xpelah, x ambik hati pun. Mungkin ada betulnya apa yang admin page tu cuba untuk sampaikan.

Mungkin dia nak aku sedar ataupun motif dia nak suruh aku blah dari Ultras kot. Huhu. Sudah. Abaikan.

Sebelum aku pergi lebih jauh, aku nak perkenalkan manggis UN9 yang ada beberapa kerat ni. Hehe. Aku biasalah dengan tebing aku. (Aku aur, die tebing) Tebing aku name die SITI HAJR. Pengikut setia ni.. hehe. Kesian dia. Dari x minat bola demi aku terus jadi gadis bola. Terima kasih beribu-ribu lemon hajar..Dan aku ada seorang kakak. Cik paku pakis yang ayu lagi jelita, x kurang lebihnya dari Rozita Che Wan Cuma kakak ni x pakai bulu mata palsu je. Hehe. Die pun teman seperKONAan aku jugak. Ada masa bertiga je. Sehingga wujudnya provokasi terhadap page kami NO9ORIHOTTs. (x habis2 provokasi) Kahkahkah. Nak buat secret group jadi page. Sekali kena hentam, diam. Mujur ada backup. Cewahh bangga la ade backup. Kui3.. Kewujudan page tu sekadar suka-suka. Tak buat perasmian lagi dah kena tolak. Hihi. Lepas kak Paku aku dapat lagi sorang kakak. Dapat kakak ni bukan sebab dia kahwin dengan abang aku (aku anak sulung, mane ade abg), tapi lepas kakak ni diijabkabulkan dengan seorang otai UN9 iaitu abg Hafiz, maka selalulah kakak ini setia bersama suaminya ke KONA 4C.. bermula lah di situ pertemuan kami.. Dan yang terakhir adik yg datangnya dari Melaka (xtau kenapa sesat ke N9) huhu Yatt Chillex. Die ni budak degil ni. Nak SPM leka lagi dgn bola ni. Huhu. X cukup rakan sebaya, aku ada 2 akak, x cukup akak, ade adik. Bukan adik Yatt ni je, adik abang Corn ( juga otai UN9) Aina, pun selalu ada bersama. (Adik aku ? ) Sekali sekala je. Mane x nye sekali sekala, dah kakaknya pergi pun fly dari hostel. Kihkihkih. Dan yang lain-lain tu ialah kekasih-kekasih hati kepada teman seperjuangan saya, x dapat nak sebut nama di sini sebab x berapa nak ingat. Tapi masa yang akhir-akhir game, beberapa brado2 saya kt UN9 tu ade yang bawa isteri. Maka kenallah dengan seorang dua.. Haa.... Ada je tau perempuan walaupun x ramai tapi tetap ada… okey ? Salam perkenalan kak Khairina Johari dan Fatin.

Worang ada Tanya saya, kenapa join UN9 kenapa x join N9Futbol. Saya xde jawapan untuk itu. Sebab sebelum ni saya bergerak secara solo. Saya pergi stadium, saya ikut suka hati saya nak duduk mana ( sebelum saya jumpa UN9). Cewahh. Xde ikut sapa2. Dan apabila saya diperkenalkan dengan UN9 dan saya mula menceburkan diri bersama mereka, dan saya ikut cara mereka. Maka dengan itu, saya mendapat keselesaan bersama mereka. Dan bermula dari keserasian itu lah yang mengekalkan diri saya di UN9. Kalau saya x kenal UN9 dari awal, mungkin saya hanya jadi pemerhati dari jauh sahaja.. Tapi, bila dah kenal, bila dah berkawan, dari situ telah wujudnya satu tali persaudaraan yang kukuh dan utuh yang digelar BROTHERHOOD. Ikhlas dari hati saya, saya sangat sangat sangat respek dengan sikap BROTHERHOOD dalam diri mereka… syabas !

Oleh itu, saya nak simpulkan di sini bahawa sedikit sebanyak saya belajar juga apa itu ultras dari mereka. Saya x bangga diri pada orang, saya x mendabik daba pada orang menyatakan “AKU ULTRAS “ tapi rasa bangga berada bersama mereka dengan apa yang mereka lakukan dan dengan apa yang mereka perjuangkan. Budaya baru yang wujud ini, fenomena yang bermulanya di sini . Mempunyai matlamat yang tersendiri.. Semoga segala apa yang ingin disampaikan melalui cara mereka sampai kepada semua pencinta Bolasepak Malaysia… InsyaAllah…

“12th – Until the last rebel”

J P/S : Janganlah hina saya sebab join UN9… Saya dah mula bersama sejak awal.. xde sebab untuk saya tinggalkan mereka. Huhuhu…

Thursday, November 17

9 JAWAPAN NFC kepada PEMBANGKANG

‎9 JAWAPAN NFC KEPADA PEMBANGKANG

Pembelian kondominium One Menerung bawa keuntungan RM3.12 juta setahun

Semua sembilan tuduhan berkaitan projek Pusat Fidlot Nasional (PFN) yang dilemparkan pelbagai pihak termasuk pembangkang dijawab Pengerusi Eksekutif National Feedlot Corporation Sdn Bhd (NFC), Datuk Seri Dr Mohamad Salleh Ismail, semalam.

Dalam taklimat diikuti sidang akhbar hampir dua jam di Ladang NFC di sini, Dr Mohamad Salleh, menjawab satu demi satu tuduhan itu terutama yang dibuat oleh Pengarah Strategik Parti Keadilan Rakyat (PKR), Rafizi Ramli.

Semua tuduhan termasuk mengaitkan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abd Jalil, dibacakan peguam NFC, Datuk Seri Dr Muhammad Shafee Abdullah dan dijawab Mohamad Salleh.

Tuduhan pertama - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, didakwa tidak bercakap benar apabila menyatakan NFC hanya memperoleh dana RM181 juta.

Mengulas perkara ini, Mohamad Salleh berkata, pengeluaran dana itu mempunyai dua tahap dan kedua-dua pemimpin itu berkata benar bahawa NFC hanya mendapat RM181 juta pada 2009.

Katanya, jumlah RM250 juta dimasukkan dalam Akaun Pinjaman Khas (SLA), tetapi proses pengeluaran baki dana memerlukan pengesahan dan perakuan daripada beberapa pihak sebelum NFC memperoleh keseluruhan pinjaman.

Tuduhan kedua – harga seekor lembu NFC RM4,481, berbanding lembu yang dijual di negara ini antara RM2,500 hingga RM2,700.

Katanya, tuduhan itu berikutan kegagalan memahami prinsip pengurusan akaun yang menggabungkan modal dan kos operasi (OPEX) dalam harga seekor lembu. Ini menyebabkan perbelanjaan perjalanan dan utiliti juga dimasukkan dalam harga ternakan.

“Berikutan pengurusan akaun, lebih banyak lembu dijual, harga semakin rendah. Ini menyebabkan pada peringkat awal harga seekor lembu NFC adalah mahal,” katanya.

Bagaimanapun, perbandingan tidak boleh dibuat dengan lembu tempatan kerana ternakan NFC adalah antara 70 hingga 100 peratus lebih berat berbanding lembu tempatan.

Tuduhan ketiga – rangkaian Restoran Meatworks menerima diskaun RM2.9 juta daripada RFC (Realfood Company Sdn Bhd) iaitu syarikat pemasaran NFC.

Katanya, diskaun tiada kaitan sepenuhnya kerana Meatworks bersama 70 pembeli lain juga menerima diskaun sama daripada RFC dan jumlah RM2.9 juta itu sebenarnya diskaun dan promosi RFC kepada semua pembeli berdaftar.

Tuduhan keempat – NFC mencatat kerugian antara RM7 juta hingga RM11 juta pada 2009 dan akan menghadapi masalah menyebabkan kerajaan melupuskan pinjaman itu.

Menjawab tuduhan itu, Mohamad Salleh berkata, pandangan itu adalah rumusan tidak matang kerana perjanjian pinjaman tidak menyatakan jadual pembayaran balik dan syarikat masih dalam tempoh yang membenarkan bayaran balik dalam tempoh tertentu menyebabkan NFC tidak melanggar perjanjian pinjaman.

“Perniagaan NFC sedang berkembang dan ini membolehkan harga seekor lembu diturunkan dan keuntungan meningkat. Dijangka syarikat akan mencatat keuntungan pada 2015 atau 2016. Oleh itu, menuduh NFC gagal adalah tidak adil pada peringkat ini," katanya.

http://www.youtube.com/watch?v=Mscqs2YSDbU&feature=player_embedded

Tuduhan kelima – dakwaan Rafizi dana disalurkan dari NFC kepada National Meat and Livestocks Corporation Sdn Bhd (NMLC) dan RFC.

Beliau berkata, NMLC diwujudkan bagi membolehkan pengimportan lembu, penyembelihan dan pemprosesan diasingkan dari fungsi pengedaran dan peruncitan yang diuruskan RFC.

“Tiada dana yang masuk dalam poket individu, terutama secara langsung dikaitkan dengan Shahrizat. Tuduhan berlaku penyelewengan dan ketirisan dana adalah fitnah kerana semua pelaburan dibuat atas nama NFC dan NMLC," katanya.

Tuduhan keenam – pembelian dua unit kondominium One Menerung di Bangsar berharga RM13.8 juta, bagaimanapun dakwaan mengatakan RM9.8 juta diseleweng untuk tujuan itu yang tiada kena mengena dengan industri ternakan lembu.

Katanya, pembelian kondominium itu dibuat Lembaga Pengarah kerana ada dana yang tidak digunakan untuk projek pusat penyembelihan yang tertangguh disebabkan faktor bukan kesalahan NFC.

“Sebenarnya menempatkan dana itu dalam simpanan tetap adalah kurang kontroversi, tetapi tidak memberi hasil sepatutnya kepada syarikat melalui dana sebanyak itu.

“Kondominium itu diberi diskaun 20 peratus dengan jaminan sewa sebanyak RM30,000 sebulan yang dikreditkan dalam kumpulan NFC. Katakan memasukkan RM13.8 juta dalam simpanan tetap pada kadar 2.75 peratus akan memberi pulangan sebanyak RM379,500.

“Sewa pula memberi pulangan RM360,000 setahun. Oleh kerana hartanah ini dibeli 20 peratus lebih rendah berbanding nilai pasaran maka diandaikan jika hartanah ini dijual semula pada harga pasaran, maka akan ada tambahan RM2.76 juta bersama sewa setahun RM360,000,” katanya.

Ini bermakna, jumlah keuntungan adalah RM3.12 juta, iaitu lebih tinggi 22.6 peratus dalam tempoh setahun berbanding simpanan tetap pada kadar 2.75 peratus.

Selain itu, katanya hartanah itu adalah atas nama syarikat dan tidak akan memberi kelebihan atau kekayaan kepada individu persendirian.

Tuduhan ketujuh – dakwaan NFC mendapat pinjaman mudah dan tanah sedangkan ribuan penternak berpengalaman lain layak mendapat geran itu.

Mohamad Salleh berkata, sebenarnya NFC mendapat pinjaman bukan geran dengan pinjaman mesti dibayar balik seperti mana-mana pinjaman komersial lain.

Selain itu katanya, NFC mempunyai tanggungjawab sosial mewujudkan ladang kontrak untuk industri penternakan di negara ini yang tidak semestinya menguntungkan.

Tuduhan kelapan – perbelanjaan perjalanan sebanyak RM827,579 sedangkan hanya 1,618 lembu disembelih pada 2009. Oleh itu, kos perjalanan bagi setiap ekor lembu adalah RM511 atau 11 peratus daripada harga lembu sebanyak RM4,481.

Katanya, setakat ini perbelanjaan itu hanya kira-kira 0.3 peratus daripada RM250 juta, iaitu suatu jumlah kecil berbanding nilai projek.

“Pada peringkat awal NFC, pengurusan syarikat perlu pergi ke Australia untuk berjumpa perunding dan juga membeli lembu. Perbelanjaan begini memang dijangka dan dimasukkan dalam bajet,” katanya.

Tuduhan terakhir – Rafizi mendakwa bertemu pegawai Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani yang menentang projek itu seawal 2006, tetapi pegawai berkenaan tidak mampu menyuarakan pandangannya kerana keputusan dibuat pihak atasan.

Katanya, NFC tidak wujud pada 2006 dan jika tentangan itu adalah berdasarkan daya maju syarikat itu, mereka tidak sepatutnya terlalu banyak merujuk kepada personaliti, tetapi terhadap daya maju syarikat.

“Ini menunjukkan secara terang-terangan serangan terhadap menteri, malah keluarganya,” katanya.

Tuesday, November 15

| 20 KEHEBATAN LELAKI |


1) Tak perlu mengandung..
2) Boleh kencing merata- rata..
3) Kerjanya sama, tapi gaji lebih..
4) Kedut dan boroi lambang kejantanan..
5) Orang tak pandang ke dada bila bercakap dgn mereka..
6) Berbual di telefon 30 saat je..
7) Boleh pakai sepasang baju dan sepasang seluar selama 5 hari berturut- turut..
8) Di puji sebab berjaya keluarkan 1 idea yg ciput..
9) Boleh pakai seluar dalam yang berharga RM9.90 sekotak (ada 3 helai)..
10) Boleh pakai baju yang berkedut..
11) Apa yang ada di muka semuanya ori..
12) Stail rambut sama saja selama bertahun- tahun dan mungkin berdekad..
13) Boleh pakai sepasang kasut dan sepasang stoking sampai koyak..
14) Boleh pakai seluar pendek walaupun kaki.... Urrggghhhh~~.
15) Misai berserabut? No hal lah...
16) Boleh mengorat..
17) Bergaduh / Bertumbuk di khalayak ramai tanda kegagahan..
18) Merokok itu macho..
19) Boleh pegi kedai hujung beli rokok hanya pakai seluar pendek tak berbaju dengan muke selamber..
20) Pakai seluar koyak.. "Gua Rock maaaaa!!!" :D

BETUL KE TAK NI ?
anda nilailah sendiri.
hehehehe :D

Friday, November 11

"Kenapa Single?"


Assalamualaikum...

Hari ni, 12.11.2011 tergerak hati aku untuk kembali menaip di sini. Dah lama jari jemari ni tak menari menaip entry terbaru. Susah la nak ada mood sekarang. Walaupun banyak ruang dan masa tapi xde apa yang menarik minat aku untuk kembali menaip. Tapi pada hari ini, aku nak menjawab satu persoalan yang dah beratus kali orang tanyakan pada aku.
Soalannya berbeza tapi apa yang disoalkan itu mempunyai jawapan yang sama sahaja.
Aku ringkaskan di sini. Ramai kawan2 aku yang mempersoalkan kenapa aku xde bopren. Atau dalam erti kata lain kenapa aku xde balak atau lebih dikenali sebagai pakwe atau lebih formal lagi teman lelaki.
Banyak persoalan tapi hanya satu jawapan.
Sehinggakan ada kawan2 aku yang menanggap aku ni pencinta wanita ! ahhh KECOH...
xde la sampai macam tu.. dah memang aku seorang yg penyayang. Semua pempuan aku sayang. x kira ape jenis. hehehee.
Aku malas sebenarnye nak jawab soalan kenapa aku xde boifren ni. Nanti takut ade yang tersinggung pulak kan. muahaha. Tapi xpe, biar aku rungkaikan segala persoalan itu hari ni. Lepas ni kalau ada yang tanya lagi senang la aku nak jawab.
" Sila ke link ini.. - ........................."

Pertama sekali, aku sebenarnya dah muak nak berkasih sayang dengan lelaki ni. Bukan la nak kata aku ni budget gud2 je ke, memilih ke.. TIDAK SAMA SEKALI. Hakikatnya aku dah bosan dengan janji-janji dan kata2 lelaki ni. Dalam erti kata lain "Aku x percaya CINTA"

Keduanya, aku dah xnk buang masa dan membazir wang hanya kerana seorang lelaki yang aku sendiri x pasti sama ada dia adalah jodoh aku ataupun x. Perhatikan. Bertahun aku berCINTA dengan dia. Wang ringgit, tenaga dan masa dah banyak terlabur untuk dia. Tapi, sekarang dia kemana? Dia dah miliki CINTA dia yg sebenar. Aku ? terbiar layu di tasik madu.. huhu

Ketiganya, aku rasa bebas. Sejak aku hidup single ni, kemana pun aku nak pergi aku x perlu untuk memikirkan hati sape2. Aku x perlu risau dan aku tidak perlu bersusah payah untuk bagitau kat sape-sape mane aku nak pergi. Hidup aku adalah untuk aku. Buat apa aku nak perhambakan diri untuk lelaki yang aku xtau sejauh mana keikhlasan hati dia. (Sejujurnya aku belum jumpa lelaki yg betul2 ikhals lagi). Dengan Tuhan pun aku masih lagi terkapai-kapai mencari jalan kebenaran, inikan pulak nak memikirkan tentang hal diri sendiri untuk orang lain. Oh, xde mase.

Keempatnya, aku dah x perlu nak tipu IBU & AYAH aku lagi. Ini yang penting. Tipulah kalau sapa yang kapel x tipu mak ayah dia kan. Lagi-lagi yang mak ayah xtau yang anak dia bercinta. huhu

Kelimanya, aku bukan perempuan yang layak untuk bertakhta di hati mana2 lelaki. Aku x cukup sempurna lagi.. Aku masih perlukan masa untuk perbaiki diri dan belajar mengenal erti kehidupan sebenar...

Semestinya aku mempunyai rasa cemburu pada kawan2 yang bahagia dengan pasangan masing-masing.. X dinafikan aku juga mahu disayangi dan dikasihi.. Sejujurnya aku mahu ada orang yang rindu, sayang dan jaga aku.. Tapi kerana pengalaman lalu yang banyak mengajar aku.. Cukuplah aku ada IBUAYAH dan keluarga yang sayang aku dan cukuplah Tuhan yg 1 yang sentiasa menjaga HambaNya..

(InsyaAllah, satu hari, apabila sudah tiba waktu, saat dan ketikanya.. hanya LAFAZ AKAD NIKAH dari seseorang itu yang akan membuka CINTA DI HATI ini...)